Tips på sport: Ridning

Tips på sport!

Vi tänkte tipsa om en sport som kallas ridning. Amanda har ridit i sju år medan Hanna har testat det en gång i barndomen. Därför har Hanna intervjuat Amanda och frågat henne om hennes tid uppe på hästryggen.

Varför började du med ridning?

-          Jag började för att min syster red och tyckte att det var roligt. Sen tyckte jag även om djur och ville då kombinera det med sport.

Vad är det roligaste med ridning?

-          Det är för det första att man alltid kan bli bättre. Det blir alltid en utmaning då alla hästar är olika och det finns många olika saker att inrikta sig på. T.ex. hoppning, dressyr. Sen fick även jag väldigt bra kontakt med andra som red där så jag fick många nya vänner som gjorde allt roligare. Det finns även många läger man får åka på. Du kan även bli medryttare, skötare eller liknande om man vill hålla på mer med hästar.

Hur ofta tränar man?

-          Det beror på. Vanligast är att man tränar 1 timme i veckan, om man går en kurs. Det är dock olika på olika ridskolor. Det är även så att om man är nybörjare använder man en del av lektionen till att lära sig teori, alltså rider man då lite kortare än när man blir mer erfaren och får utnyttja hela lektionen till att rida.

Hur ser en typisk lektion ut?

-          Man börjar med att få en häst som man sedan ska rykta, sadla och tränsa. Därefter börjar man värma upp i form av lugn ridning. Sedan ser alla träningar väldigt olika ut beroende på vad man ska träna på och lära sig.

Där jag senast red tränade vi hoppning var tredje gång. Annars var det mest dressyr och ibland red vi även ut på turridning. Hur dessa moment är fördelade beror på ridskolan, ridläraren och nivån.

Vad tränar man?

-          Man tränar mycket ben och bål (mage och rygg) då man ska ha bra hållning och driver. Man tränar även upp balanssinnet väldigt bra.

Tävlingar?

-          Det finns väldigt många tävlingar som man kan delta i beroende nivå, lust och tillgång till häst. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0